تقويم قبطى

النهارده:

24 مايو 2022 ميلادى - 16 بشنس 1739 قبطى

التقويم القبطى او تقويم الشهداء هوه تقويم معتمد أساسا على التقويم المصرى القديم وهو تقويم شمسي وضعه قدماء المصريين لتقسيم السنه الى 13 شهر، ويعتمد على دورة الشمس. ويعتبر التقويم المصري من أوائل التقاويم اللي عرفتها البشرية. كمان أنه ادق تقويم حاليا من حيث ظروف المناخ والزراعة خلال السنه؛ فيعتمد عليه المزارع المصري فى مواسم الزراعة والمحاصيل اللي بيقوم بزراعتها ، من آلاف السنين ولغاية دلوقتى.

فى ايام دقلديانوس حدثت اضطهادات قاسية على الديانة المسيحية سنهة وخاصة الأقباط ، ابتدت الاضطهادات فى الدولة الرومانية على المسيحية ابتداء من نيرون لكن بتتضاءل قدام قساوة ووحشية سلسلة الاضطهادات اللي ابتداها "دقلديانوس" وكملها أعوانه.

فاصدر دقلديانوس بالاتفاق مع معاونيه فى 23 فبراير سنه 303م منشور يقضى بهدم الكنائس وحرق الكتب المقدسة وطرد جميع ذوى المناصب الرفيعة من المسيحيين وحرمانهم من الحقوق المدنية، وحرمان العبيد من الحرية ان أصروا على الاعتراف بالمسيحية.

كما نص المنشور على معاقبة من يخالف ذلك دون تحديد العقوبة.

كمان أصدر دقلديانوس منشورين متلاحقين فى مارس سنه 303م يقضى اولهما بسجن جميع رؤساء الكنائس، ويقضى ثانيهما بتعذيبهم بقصد قسرهم على جحد الايمان.

فاستشهد من الأقباط مئات الالاف من جراء الاضطهادات، ورغم أن دقلديانوس لم يبدأ اضطهاده للمسيحيين الا سنه 303م الا أنه لفظاعة هذا الاضطهاد اتخذت الكنيسة القبطية بداية حكم هذا الطاغية وهى سنه 284م- بداية لتقويمها المعروف باسم تاريخ الشهداء.

ويسير تقويم الشهداء على نظام التقويم المصرى القديم اللي بيتخذ نجم سبدت Spdt (الشعري اليمانية) اساسا لبناء وعدد ايام السنه ويوم الكبير، اى أن كل اربع سنوات يكون تلاته منها طول الواحدة 365 يوم بس وسنه واحدة يكون طولها 366 يوما ويضاف اليوم الزائد الى الشهر الصغير اى الى ايام النسئ الخمسة فتصبح ستة ايام فى تلك السنه.

توت,بابه,هاتور,كياك (كيهك),طوبه,امشير ,بارمهات,بارموده ,بشنس,بؤونه,ابيب,مسرا ,نسئ

ايــام الاسبوع باللغــه القبطيـــه - ni ehoou nte pi ansas - نى ايهوؤ انتى بى ان شاشف :

التاريخ النهارده حسب التقويم القبطى: 16 بشنس 1739

نقش على سقف مقبرة سنموت يوضح توزيع أيام التقويم المصري
An 11th-century Coptic calendrical icon displaying two months of saints